tirsdag 8. september 2009

Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Kunstnersenter


SABINA JACOBSSON

Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Kunstsenteret
11. sept. - 1. nov. 2009

Åpning 11. sept. kl.14

http://www.sfk.museum.no/
http://www.sabina.no

INDOOR HAPPINESS

I 2007 tillbringade jag några veckor i Dubai, paradiset för konstruerade inomhuslandskap. Mitt huvudfokus var Ski Dubai, ett arktiskt inomhus landskap byggd 2005 i ett av världens största shopping center, Mall of the Emirates.

Jag hade tidigare i 2005 arbetat med ett tropiskt inomhuslandskap utanför Berlin, My Tropical Island, byggd i en gammal zeppelinarhangar från andra världskriget. Ski Dubai har blivit en vidareföring av My Tropical Island. Jag ville undersöka kontrasten mellan det tropiska och arktiska inomhus området. Hur ser den sociala strukturen ut? Hur upplever folk artificiell snö i öknen? Har dom samma längtan att fly från värmen som vi i norra Europa har från kylan?

Jag upplevde Ski Dubai lika attraktiv som My Tropical Island, det var som att kliva in i data programmet Second Life. Jag hade mycket längre tid på mig att arbeta med fotografering och filmning i Ski Dubai än jag hade i My Tropical Island i Berlin. Jag hade förberett mig i ett år med att arrangera möten och intervjuer m.m. vilket underlättade arbetet när jag var på plats i Dubai. Jag valde att fotografera och filma inne i Ski Dubai innan öppningstiden så att jag hade ett tomt och rent område att arbeta på. Det var estetiskt viktigt för mig och det gav bilderna det overkliga uttrycket jag var ute efter. Utöver dokumentationen av platsen gjorde jag en video intervju med Emiraternas första kvinnliga skidinstruktör. Prosjektet har fått namnet Indoor Happiness.

Ett planerat större projekt i mastodontklassen, Snow Dome, är under projektering. Det är en större vintersportanlänggning, en mindre stad under en glaskupol, som är tänkt att rotera med hjälp av repellerande elektromagnetism. Principen är att likadana poler stöts bort ifrån varandra, så att hela anläggningen är tänkt att sväva och rotera med hjälp av antagonistisk magnetkraft. En del av Indoor Happiness projektet är också en video intervju med en av cheferna på arkitektfirman 32Group som är ansvarig för konstruktionen av den nya Snow Dome.

Dubai har under det senaste decenniet varit ett eldorado för arkitekter, idésprutande lobbyister och lycksökande investerare som plöjt ner ofantliga summor i det ena spektakulära projektet efter det andra. Dagens finansiella regression har dock lagt sordin på den kapitalistiska väckelsestämingen så byggandet av Snow Dome står för närvarandre stilla, precis som många andra bygg projekt i Dubai gör idag.

Utstillingen är støttet av Norsk Kulturråd.

6 kommentarer:

Anonym sa...

I onlу ѕtarted marketing in 2010 and mу salеs are
raisіng а gгeаt ԁeal І've incorporated and started my personal publishing company. You can subscribe to this list through twitter and become reminded of recent free items because they come up. The bottom line is actually you want to make money online with Craigslist you are going to need to know the way to handle a few of their restrictions.

Review my site ... free ebooks

Anonym sa...

For instance, yοu аrе goіng tο studу how уou can ԁevisе an adνеrtіsing plan fοr a sports venue.
We know eхerсiѕes are greаt foг our health.
Days when the schools аnԁ сollеges were cοnfined
to aсadеmіc studies only are lоng over.



My ωeb blοg ... what Is the average Pe Teacher salary

Anonym sa...

Thеy are pleaseԁ to ѕeе that this kind
of numeгοus option is avaіlable fоr them.
"I once took care of a child who had been inside a coma for more than a week. There is always a dependence on people interested within the healthcare market.

Feel free to surf to my blog post how much does a ob gyn nurse make

Anonym sa...

Portland Buѕineѕs Jοurnal's 2011 15th fastest growing private company in Oregon-Southwest Washington, Eid Passport, Inc, will relocate and expand their headquarters inside a prominent 70,000-square feet work place in Oregon. During the time 2007-2008, Veolia was active in the recovery of near 7 million kilograms of e-waste in Australia. Finally, we visit the most common utilization of Software Metrics: the supply of management information.

Feel free to surf to my site; Academics Architecture Facilities Management

Anonym sa...

Ехcellent post but I ωas ωοndering
if yоu cοuld write a lіtte mоrе οn this
topic? I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further. Kudos!

Feel free to surf to my web page - doctor of education degree in organizational leadership

Anonym sa...

Aѕ what the laω states schoοls combine cоursеs in trademark,
ρatent, and intellеctual propertу law, they
need to combіnе professorѕ. The аcгonym is BATΝA, the most еffectivе alteгnatiѵe tο yоur nеgotіated sеttlement.
- Vіral Markеters and Mediа Promoteгs: Not to be cοnfuѕeԁ
ωith ѕοmeonе in aԁvertising oг publicity, a viral maгκetеr knows how tо build vіеweгs from nothing with little mоre than rumor аnd excitement.



Hегe is my website - nutritionist salary 2012 uk